Menu Sluiten

De 5 beste marketing tools voor je website.

Beste marketing tools voor je website.

Voordat je een website opstart dien je natuurlijk eerst je doelgroep te definiëren.
Wees gerust het is allemaal niet zo ingewikkeld als de 4P’s, 6P’s, 4C’s en SIVA-model.

Weet je niet wat dat is? Zoek het dan even op. 

Als je weet aan wie je iets wil verkopen is het belangrijk om ook te weten wat hun problemen zijn. Hoe kan jouw product beter gevonden worden bij jou dan bij de concurrentie? Naar wat zoekt je doelgroep? Hoe zet ik mijn merk in de kijker? Welke woorden gebruik ik best op mijn website? 

Er zijn verschillende manieren om marketingonderzoek te doen. 
Enkele heel handige en GRATIS marketing tools die je hiervoor kan gebruiken:

1. Canva.com

De beste manier om je logo te ontwerpen. Dit allemaal GRATIS en eenvoudig. Je kan niet alleen je logo ontwerpen, maar ook posters, flyers, naamkaartjes, video’s, presentaties, … Het drag and drop systeem van Canva.com maakt alles zo simpel in gebruik dat zelfs iemand zonder enige grafische kennis ermee kan werken.

2. Keyword Surfer

Keyword Surfer is een 100% gratis extensie waarmee u de Google-zoekresultaten kunt analyseren zonder in te loggen of een app te kopen.
Het leuke is dat je alle data direct binnen SERPs (Search Engine Results Pages) krijgt.

Zodra u uw doelzin typt en op enter drukt, ontdekt u zoekvolumes, suggesties voor meerdere trefwoorden en gerelateerde termen. Keyword Surfer biedt ook metrieken zoals het aantal kwaliteitsbacklinks en geschat organisch verkeer voor alle ranking pagina’s. Op basis daarvan kunt u de moeilijkheidsgraad van de trefwoorden bepalen en uw inhoud plannen.

Voor elke nieuwe zoekopdracht die u in Google uitvoert, krijgt u waardevolle gegevens voor de inhoud en SEO-strategie:

– Zoekvolume voor uw primaire trefwoord.
– Soortgelijke trefwoorden met hun volumes.
– Aantal kwaliteitsbacklinks per domein.
– Geschatte verkeer voor elke pagina uit de zoekresultaten.
– Gerelateerde zoekopdrachten met hun volumes.

3. VidIQ: Marketing voor YouTube.

VidIQ is een geniale en GRATIS app om te weten te komen hoe je meer abonnees kan krijgen op YouTube.
De app werkt met Chrome en je hebt een Google account nodig.  Als je dat nog niet hebt, doe dit dan eerst.
Als je geïnteresseerd bent in web development en/of marketing, laat Safari of die oude Internet Explorer dan a.u.b. links liggen. 🙂

Allereerst installeer je de vidIQ app in Chrome.

Scrol naar beneden en klik op de link en ga naar “Install vidIQ”,
Klik op “Install vidIQ extensions”,
Klik op “Toev. aan Chrome”, 
Er volgt een pop-up, klik op “Add extension”,
Een filmpje van de maker verschijnt op je scherm in een nieuw scherm. 

Je zal inmiddels ook opgemerkt hebben dat er een icoontje in de rechterbovenhoek in Chrome is bijgekomen!
Hier klik je op en log je in via Google.

Ziezo! Je bent vertrokken. Als je dan een keyword intypt in de zoekbalk van YouTube verschijnt een rechterbalk met waardevolle info zoals: 
Aanbevolen keywords om te gebruiken in de titel van je YouTube filmpjes, populairste kanalen, gemiddelde leeftijd, hoogste views, score op het gebied van concurrentie en aanbod. 

4. Google trends

Google Trends is een gratis tool van Google waarmee je kunt vergelijken wanneer en hoe vaak mensen bepaalde zoekwoorden of onderwerpen ingeven in Google.

Je kunt bepaalde periodes vergelijken, regio’s en talen. Bovendien krijg je gerelateerde onderwerpen en zoekopdrachten te zien.

Hoe vergelijk je resultaten via Google Trends?

  1. Surf naar https://trends.google.be/trends/.
  2. Geef een zoekterm of onderwerp in.
  3. Druk op enter.
  4. Optioneel: voer nog een andere zoekterm in ter vergelijking en/of pas het land, de periode, de onderwerpcategorie, etc. naar wens aan.

Google Trends toont vervolgens relatieve resultaten voor elke zoekopdracht die je ingeeft, geen absolute data zoals de Google Keyword Planner (ook een bij-zon-der handige tool voor SEO trouwens).

Wat bedoel ik daarmee? Google Trends kijkt naar de relatieve populariteit van de zoekterm die je ingeeft. De populariteit van je zoekterm wordt vergeleken met het totale aantal mogelijke zoekopdrachten tijdens de periode en voor de locatie die je kiest en op een schaal van 0 tot 100 geplaatst.

Anders gezegd: de cijfers in de grafieken van Google Trends geven de zoekinteresse aan ten opzichte van de hoogste waarde in de grafiek voor de betreffende regio en periode.

Een waarde van 100 is de piekpopulariteit voor die term. Een waarde van 50 betekent dat de term – op dat specifieke moment of in die specifieke regio – half zo populair is. Een score van 0 betekent dat er onvoldoende gegevens beschikbaar zijn voor deze term.

Google Trends geeft alleen gegevens weer voor populaire termen, dus zoektermen met een laag volume worden weergegeven als ‘0’. Herhaalde zoekopdrachten door dezelfde persoon worden ook niet meegeteld.

5. Similarweb

Het eerste wat SimilarWeb vraagt is om het adres van de website in te geven. Het websiteadres heeft minstens duizend bezoekers nodig anders zal het niet genoeg informatie kunnen bieden over het bedrijf.

Belangrijkste gegevens voor online concurrentie analyse met SimilarWeb

  • De tendens van het verkeer in de loop van de laatste maanden; Nuttig voor het detecteren van seizoensgebondenheid of, met andere woorden, wat onze concurrentie doet om te controleren of het een positieve of negatieve impact genereert op uw website verkeer. 
  • Geografie van het verkeer; Zeer nuttig voor bedrijven die van plan zijn om markten uit te breiden of willen begrijpen welke markten niet interessant zijn. 
  • Referentie sites; Een zeer nuttig verslag dat alle uitgaande links vermeld op de website van de concurrent.
  • Zoekverkeer; Voor ons een essentieel aspect. Deze sectie kan gebruikt worden om de juiste balans van betaald versus onbetaald verkeer te begrijpen, evenals welke zoekwoorden gebruikt worden (merk of product).
🔥88

Geef een reactie